یادداشت هایی در باره پایش سلامت سازه

این صفحه جهت ارائه تجربیات شخصی در خصوص ارتعاش سازه و پایش سلامت سازه به مخاطبان علاقمند می باشد

یادداشت هایی در باره پایش سلامت سازه

این صفحه جهت ارائه تجربیات شخصی در خصوص ارتعاش سازه و پایش سلامت سازه به مخاطبان علاقمند می باشد

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

 هدف از پایش سلامت سازه، ارائه‌ی گزارشی از وضعیت مصالح سازه، اعضای سازه و در نهایت مجموعه‌ی اعضا در کنار هم به عنوان یک مجموعه هماهنگ، در طول چرخه عمر سازه می‌باشد. اتفاقاتی مانند اثر محیط بر سازه و یا حوادث اتفاقی (مانند زلزله) می توانند وضعیت سازه و رفتار استاتیکی و یا دینامیکی آن را تغییر دهند. این تغییرات در رفتار سازه می تواند در پارامتر های مشخصی از سازه تاثیر گذاشته و باعث تغییر آنها گردد.با تعیین وضعیت این پارامترها و مقایسه آنها با شرایط اولیه، می‌توان میزان آسیب وارده را تعیین و درباره‌ی عمر باقیمانده‌ی سازه بحث نمود.روش های پایش سلامت سازه راهی نوین برای ارزیابی عملکرد و رفتار سازه می باشد. با مجموعه‌ای از حسگرها، مصالح هوشمند، جمع‌آوری داده‌ها و پردازش آن‌ها، می‌توان طراحی انجام شده را کنترل و یا اصلاح نمود، رفتار سیستم سازه‌ای را مدیریت کرد و یا در مراحل بالاتر روش‌های طراحی فعلی و آیین نامه‌های مربوطه را اصلاح نمود.

(ref. USGS)                                                                          

برای سازندگان یک سیستم سازه‌ای، نگهدارندگان و همچنین برای بهره‌وران آن، ثبات و یکپارچگی سازه و همچنین ایمنی آن، بیشترین اهمیت را دارد.افزایش امنیت و ایمنی یکی از انگیزه‌های اصلی برای استفاده کنندگان از سازه می‌باشد. این امر به خصوص پس از حوادثی مانند زلزله و یا دیگر رخدادهای اتفاقی که منجر به آسیب رسیدن به سازه می‌شوند اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

بنابراین می‌توان با اطمینان گفت که پایش سلامت سازه :

  • این امکان را به کاربران سازه می‌دهد که سازه را در شرایط بهینه‌تری قرار دهند.
  • همچنین زمان صرف شده برای تعمیر و نگهداری کاهش یافته
  • از شکست‌های ناگهانی سازه جلوگیری می‌شود.
  • به سازندگان این امکان را می‌دهد که کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.
  • نحوه‌ی نگهداری و تعمیرات دوره‌ای را ارتقاء و بهبود می‌بخشد. به این صورت که به جای تعمیرات دوره‌ای و زمان‌بندی شده، تعمیرات بر اساس عملکرد (ویا وضعیت) جایگزین می‌شود. بدین وسیله در بسیاری از هزینه‌های نگهداری صرفه‌جویی می‌گردد.
  • خطای انسانی را کاهش داده و امنیت و اطمینان به سیستم را افزایش می‌دهد.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۴۸
علی نیوشا

جامعه مدرن امروزی تحت تاثیر سازه هایی نظیر پل ها، نیروگاه های برق، سکو های نفتی و ساختمان های شهری و صنعتی می باشد. این سازه های موجود بعضا به عمر طراحی خود نزدیک شده اند و نیاز به بررسی آنها از نظر ایمنی استفاده و عملکرد می باشد. 

همچنین از منظر طراحی و توسعه سیستم های جدید سازه ای، شناخت رفتار واقعی سازه درمقابل نیرو های خارجی ، لزوم این بررسی ها را بیش از پیش مورد توجه قرار می دهد. شناسایی و ردیابی خرابی در سازه ها بعد از اثر نیرو های خارجی نظیر زلزله، انفجار و یا باد نیز موضوعی می باشد که ضرورت بررسی ایمنی سازه ها  را دوچندان می نماید.

در این صفحه سعی می گردد در خصوص پایش سلامت سازه های ساختمانی و روش های انجام آن بحث گردد و تلاش می گردد تا با ارائه مطالب مفید و کاربردی  این مبحث را در جامعه مهندسی عمران کشور مطرح کرده تا از هرچه ایمن بودن ساختمان های خود اطمینان حاصل نمایم. امید است این صفحه محلی گردد تا علاقمندان به موضوع  پایش سلامت سازه ضمن استفاده از مطالب آن ، با ورود به این بحث و ارائه نظرات خود در هرچه پربار شدن آن کمک نمایند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۴۷
علی نیوشا