یادداشت هایی در باره پایش سلامت سازه

این صفحه جهت ارائه تجربیات شخصی در خصوص ارتعاش سازه و پایش سلامت سازه به مخاطبان علاقمند می باشد

یادداشت هایی در باره پایش سلامت سازه

این صفحه جهت ارائه تجربیات شخصی در خصوص ارتعاش سازه و پایش سلامت سازه به مخاطبان علاقمند می باشد

مقایسه تحقیقات آکادمیک و تحقیق و توسعه در صنعت

دوشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۲۰ ب.ظ

شرکت های بزرگ جهت پیشبرد اهداف اقتصادی و رقابت در فضای کسب و کار نیاز به نوآوری و ارائه خدمات متفاوت تر از رقبای خود دارند. در یک محیط  رقابتی که هر روز محصولات جدید با کارایی متفاوت وارد بازار می شود، شرکت ها می بایست طراحی و محصولات خود را بروز کرده تا امکان جذب مشتری ها را داشته باشند. این امر با هدایت بخش تحقیق و توسعه امکان پذیر می باشد. این بخش با دریافت اطلاعات بازار و مشخص نمودن نیاز های آن نسبت به طراحی محصولی که به این نیاز ها پاسخ دهد اقدام می نماید. این تحقیقات توسط افراد متخصص داخل سازمان، و یا با همکاری افراد شاغل در موسسات و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی می تواند انجام پذیرد.

اما یک سوال اینجا وجود دارد و آن " چه تفاوتی در تحقیقات محیط های آکادمیک  و واحد های تحقیق و توسعه صنعت وجود دارد؟". امروزه خیلی از افراد پس از پایان تحصیلات کارشناسی و بعلت  علاقه به علم  و دانش جذب دوره های تحصیلات تکمیلی شده و از مراکز معتبر و زیر نظر اساتید مجرب مدارک عالیه خود را دریافت کرده و جذب دانشگاه ها و یا مراکز تحقیقاتی می شوند. بعضا نیز به سمت صنعت رفته و در بخش های تحقیق و توسعه آن مشغول به کار می شوند.

نحوه کارتحقیقی در این  دو شاخه (دانشگاه و صنعت) چگونه است؟ و هر یک از چه زاویه به مسئله تحقیق نگاه می کند و چه اهدافی می توانند داشته باشند.

شاید ساده ترین پاسخ به این سوال این باشد:

دانشگاه بدنبال چرایی (know-why) موضوع می باشد ولی صنعت بدنبال چگونگی (know-how)آن.

 

هریک از این دو بخش مسولیتی دارند که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می شود:

  • دانشگاه محل تولید علم و ارائه رایگان آن به جامعه می باشد

  • دانشگاه محل تربیت محققین حوزه های مختلف و تحویل آنها به جامعه، مراکز تحقیقاتی و  یا صنعت می باشد

  • دانشگاه می بایست در ارتباط با صنعت بوده و از نیاز ها و توانایی های آن مطلع باشد

  • دانشگاه می بایست در تحقیقاتی فعال باشد که اگر در دست نگیرد شاید صنعت حاضر به انجام آن نباشد

  • دانشگاه می بایست ایده های نو ، مفاهیم را مشخص و مرز ها را گسترش دهد

و اما صنعت:

  • تحقیقات در صنعت معمولا رایگان به اشتراک گذاشته نمی شود

  • صنعت محقق تربیت نمی کند ولی محققین تربیت شده در دانشگاه ها را در جهت منافع خود جذب و هدایت می کند

  • صنعت به تحقیقات کوتاه مدت  و یا مسایل جاری علاقه دارد تا سریعا وارد رقابت شود

  • موضوعات کاربردی بیشتر از موضوعات پایه ای مد نظر صنعت می باشد

  • صنعت می بایست در ارتباط با دانشگاه بوده تا از تولیدات علمی جدید آگاه باشد

  • صنعت می بایست ایده های نو را به تکنولوژی تبدیل کرده و استفاده کاربردی آن را ارائه دهد

     

شاید بتوان گفت که دانشگاه و صنعت روش های یکسانی برای تحقیق استفاده می کنند ولی با اهداف و مقصود متفاوت،  و بهترین نتیجه  نیز از همکاری متقابل این دو بخش بدست می آید.

 

شرکت های صنعتی از منظر تحقیق به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. شرکت های بدون نوآوری که از روش ها و نوآوری های دیگران استفاده می کنند و بعضا با برون سپاری به نیاز های خود پاسخ می دهند.

  2. شرکت های نوآور که مبالغ زیادی را به تحقیق و توسعه تولیدات خود اختصاص می دهند ( مثلا شرکت هایHi-Tech  و کامپیوتری که بیش از 7 % در آمد خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند)

  3. شرکت های تکنولوژی محور با توجه کمتر به نوآوری ها پایه ای

 

طرح چند سوال و دریافت پاسخ خوانندگان عزیز می تواند فتح بابی باشد تا جایگاه تحقیق و توسعه در صنعت ساختمان و خصوصا شرکت های پیشرو بخش خصوصی را مشخص تر نمایید:

  • هدف از تحقیق و توسعه در شرکت های ساختمانی چیست؟

  • مدل مناسب آن برای شرکت های ساختمانی چیست؟

  • چه موضوعاتی باید در تحقیق و توسعه به آن پرداخته شود؟ نوآوری های پایه؟ تبدیل علم به تکنولوژی؟ انتقال تکنولوژی از دیگر موسسات داخلی یا خارجی؟...

  • موضوعات تحقیق و توسعه چگونه و با چه فرآیندی باید ارائه شوند ؟ جهت طرح موضوع چگونه باید باشد؟

  • آیا تحقیق و توسعه باید در داخل شرکت انجام گیرد و یا برون سپاری گردد؟

  • نقش متخصصین شاغل در شرکت در فرآیند تحقیق و توسعه چیست؟

  • و .....

در خاتمه به این نکته اشاره کنم که انجام تحقیقات آکادمیک برای افراد آکادمیک به وسیله افراد آکادمیک مطمینا سودی برای جامعه نخواهد داشت. رویه ای که امروزه متاسفانه در فضاء دانشگاهی ما در حال رواج می باشد و دانشجو برای فراغت از تحصیل و استاد برای ارتقاء شغلی در حال تولید علم می باشند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۲
علی نیوشا

تحقیق و توسعه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی